După reluarea activității economice, o provocare suplimentară este să îți evaluezi clienții și furnizorii
Potrivit economiștilor, în situația actuală, criza COVID 19 ar putea duce la o recesiune de 7-10% a PIB-ului mondial în 2020 și, probabil, va urma o perioadă de recesiune. Pentru a combate aceste riscuri, băncile centrale facilitează accesul la lichiditate, iar politicile bugetare guvernamentale ar trebui să fie foarte generoase pentru a compensa și a reanima declinul brusc.
Dar, cu restaurante și majoritatea magazinelor închise, trebuie să fie un economist pentru a afla că lucrătorii din meseriile de servicii (coafori, chelneri etc.) ale căror sfaturi zilnice compensează salariile mici, profesioniștii și antreprenorii trăiesc o situație tragică și suferi fără compensație? Această situație ar trebui să declanșeze un efect domino asupra restului economiei. Deoarece visarea este încă un drept, putem spera că personalul medical va primi prime, va fi bine plătit și apreciat, că educația va fi o prioritate și că corupția va scădea. Visarea nu costă nimic, dar nici nu completează farfuria.
Când activitatea economică se reia, companiile trebuie să se asigure că clienții pot plăti și furnizorii pot furniza. Desigur, nivelurile de risc ale companiilor (adică, ratingurile lor) se vor deteriora, companiile fiabile din punct de vedere financiar vor apărea slăbite, iar companiile aflate în dificultate înainte de criză vor fi probabil în imposibilitatea de a-și continua activitatea.
Această deteriorare va diferi în funcție de industrie. Activitățile legate de circulația oamenilor (călătorii, săli de sport, comerț cu amănuntul nealimentar etc.) vor avea cel mai mult de suferit.
Ajutorul public, puterea financiară anterioară și capacitatea de adaptare vor ajuta companiile să supraviețuiască crizei. Dar investițiile și achizițiile semnificative vor fi amânate, afectând și mai mulți producători de vehicule și electrocasnice și piața imobiliară. Foarte probabil, consumatorii vor adopta un comportament de precauție și vor contribui astfel la deflație și depresie.
Sectoarele precum cea digitală ar trebui să simtă mai puțin consecințele crizei dacă numărul potențialilor lor clienți nu scade prea mult.
În această perioadă de livrare la domiciliu, jocurile, inclusiv cazinourile online, producătorii de fitness la domiciliu și, cu siguranță, producătorii de alimente (adică Danone, Nestlé) ar trebui să aibă o creștere a afacerii lor.
De asemenea, producătorii de echipamente medicale și companiile farmaceutice ar trebui să înregistreze creșterea vânzărilor.
Evoluția riscurilor companiei va fi diferită în funcție de sectorul lor de activitate și doar companiile pregătite vor fi rezistente. Din perspectiva informațiilor comerciale și a colectării datoriilor, recomandăm trei acțiuni pentru a atenua consecințele acestei crize:
1. Evaluați clienții pentru a-i clasifica în 5 niveluri de risc (de la „risc foarte ridicat” la „risc foarte scăzut”) pe baza datelor financiare 2019 și asumați o deteriorare a acestor niveluri. În mod similar, evaluați furnizorii pentru a identifica pe cei care nu vor putea furniza serviciile lor obișnuite, mai ales dacă acești furnizori sunt critici pentru afacerea companiei.
2: În timpul unei crize, numerarul este rege, iar compania trebuie să afle câți bani se poate baza în următoarele săptămâni. De acum înainte, companiile trebuie să își evalueze debitorii și capacitatea de a-și plăti integral sau parțial datoriile. În multe cazuri, este esențial să obțineți promisiunea de plată amânată și să păstrați contactele cu debitorul. Atunci când situația se îmbunătățește, debitorul îi va plăti în prioritate pe cei cu care a avut comunicări regulate.
3: Noi reguli de credit comercial, deoarece modelele vechi nu se aplică situației actuale. Companiile trebuie să utilizeze o nouă metodologie pentru a-și evalua partenerii de afaceri și pentru a colecta facturi neplătite. De exemplu, deoarece datele financiare ale majorității companiilor se vor deteriora, companiile care tranzacționează doar cu clienți cu „risc foarte scăzut” ar putea să nu găsească niciunul pe piață. Pe de altă parte, companiile trebuie să ia suficiente garanții pentru a-și continua activitatea cu clienții care au o situație financiară foarte deteriorată.